Stiri si noutati
Fii la curent cu cele mai noi stiri din agricultura

Sunteti pregatiti pentru export in China?

29 octombrie 2015

Atat in 2013, cat si in 2014 exporturile romanesti in China au crescut simtitor, cu procente anuale de peste 30%. Anul trecut au depasit 800 milioane USD, iar cifrele consolidate pentru 2015 vor arata probabil un trend similar. Produsele agricole reprezinta insa doar 1.5% din valoarea exporturilor in China, desi la nivel global acestea ajung la 8.5%. Tendinta naturala, sustinuta de activitatea tot mai intensa a autoritatilor, va fi de echilibrare, ceea ce va aduce numeroase oportunitati de export pentru fermierii romani. Unele masuri de deschidere a pietei pentru produsele agricole made in Romania au fost luate deja la inceputul anului, iar in mod curent o delegatie a MADR discuta in China despre piata locala pentru miere, vin, carne de porc si pasare, bovine, lucerna etc. Exista insa oportunitati si pentru produse secundare. Putina lume stie, spre exemplu, ca exportam in China cantitati mari de nuci, in valoarea de cateva milioane de USD, iar cererea este crescuta. China pare foarte interesata de vinurile romanesti care ar putea avea succes daca vor respecta criteriile locale privind calitatea, cantitatea, dar si a unui pret rezonabil. Pretul este un aspect important pentru patrunderea pe piata chineza, care poate compensa insa printr-un volum ridicat.

Delegatia MADR a negociat si semnat cu partea chineza documente bilaterale pentru a actualiza domeniile de cooperare si a solicitat Autoritatii Nationale Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor demararea si indeplinirea formalitatilor necesare pentru facilitatea schimburilor comerciale de animale si produse de origine animala. Ramane de vazut, in ce masura fermierii romani vor fi dornici si vor avea capacitatea sa intre masiv pe aceasta piata cu produse prolucrate si mai putin cu materii prime brute, unde pretul este principalul diferentiator.

In acest demers, fermierii romani ar putea beneficia si de fondurile europene nerambursabile disponibile pentru promovarea agriculturii si identificarea unor noi piete de desfacere si care la nivelul anului 2016 ajung la peste 100 milioane euro. Noul program se numeste „Enjoy, it’s from Europe” si va sprijini profesionistii din sector sa patrunda sau sa isi consolideze pozitia pe pietele internationale.