Ziarul Agricultorilor
Te tinem la zi cu cele mai noi tendinte in agricultura

Cum sa faci marketing agricol cu bani europeni?

Marketing
DINCOLO DE CALITATEA PRODUSELOR, promovarea acestora este la fel de necesara ca factor esential pentru cresterea consumului. Agromarketingul este cunoscut pe piata locala, insa lipsesc strategiile indraznete, din cauza insuficientei fondurilor, dar si a know-how-lui specific in ceea ce priveste coordonarea productiei, a distributiei si a promovarii produselor agroalimentare in concordanta cu cererea consumatorilor. Chiar daca, in anii trecuti, fondurile nerambursabile pentru marketing agricol s-au indreptat cu precadere catre site-uri de promovare si desfacere, stiati ca sunt eligibile si investitii intr-un magazin mobil (rulota agricola) sau chiar unul deschis permanent la poarta unitatii?
Programul National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020 pune insa la dispozitia producatorilor fonduri pentru procesarea si „marketingul” produselor agricole, atat pentru piata locala, cat si pentru export. Este important de stiut ca, in cele mai multe cazuri, nu sunt eligibile proiectele care contin doar actiuni de marketing, ci acestea trebuie coroborate cu alte activitati ce tin de cresterea performantei economice sau a calitatii produselor. Din experienta anilor trecuti, cele mai frecvente cheltuieli aferente marketingului au fost pentru realizarea unui site de prezentare, promovare si comercializare a produselor, a unor sisteme de etichetare a acestora, precum si creare a unui brand sau a unei marci inregistrate. Sumele aferente nu au fost mari, atingand o valoare medie de 5.000 euro, insa au putut acoperi in mod real activitatile mentionate.

5%, dar maximum 30.000 euro

ANUL ACESTA, SPRE EXEMPLU, campania curenta care vizeaza finantari pentru exploatatii pomicole contine si Submasura 4.2a cu: „Sprijin pentru investitii in procesarea/marketingul produselor din sectorul pomicol, care vizeaza cresterea valorii adaugate a produselor prin sprijinirea procesarii fructelor la nivel ferma si a comercializarii directe a produselor obtinute”. Marketingul este incadrat la investitiile in active necorporale, alaturi de software si de sisteme de management al calitatii, iar asa cum sunt prevazute in Ghidul Solicitantului si Anexa 5 a submasurii aferente, aceste cheltuieli pot atinge o limita de 5% din valoarea eligibila a proiectului, dar nu mai mult de 30.000 de euro. Alaturi de activitatile precizate anterior (site si brand), documentatia de proiect prevede si echipamente pentru etichetare si ambalare, dar si infiintarea unui magazin la poarta unitatii, a unei rulote (magazin ambulant) si a unor automate pentru distributia produselor (acolo unde este posibil). De asemenea, Fisa Masurii 04 aminteste si rolul grupurilor de producatori in procesarea/marketingul comun al produselor pentru cresterea eficientei, prin urmare pot exista oportunitati de finantare si pentru astfel de proiecte. Complementar, pentru producatorii interesati de export si promovarea produselor pe piete externe, exista programul „Enjoy, Its from Europe”, cu peste 111 milioane euro fonduri disponibile.